15 Gru

Na co zwrócić uwagę wybierając upominki firmowe?

Wybór upominków firmowych dobrze jest zacząć od analizy osoby, której będziemy je wręczać. Następnie warto zająć się samym prezentem i przeanalizować wszystkie aspekty kulturowe związane z jego wręczeniem.

1. Na to, jaka jest osoba, której upominek chcemy wręczyć

Problemu z upominkami by nie było, gdyby wszyscy mieli podobny gust i oczekiwania. No i gdyby stan posiadania każdego był identyczny. Tak jednak nie jest. Dlatego upominki firmowe muszą być wybierane z głową. Rozważyć należy zwłaszcza to, komu upominek będzie wręczany. Trzeba zastanowić się nad wszystkim: nad pozycją danej osoby w hierarchii firmy (co innego damy prezesowi, a co innego copywriterowi, jeśli ten ostatni w ogóle może liczyć na cokolwiek), na jej wiek i stan cywilny, a także charakter czy oczekiwania względem innych ludzi.

2. Na to, czy wybrany upominek nie jest kontrowersyjny

Oczywiście, istnieją takie sytuacje, w których upominki firmowe mogą i powinny być kontrowersyjne. Są jednak na tyle rzadkie, że nie trzeba zaprzątać sobie nimi głowy. W większości wypadków upominki firmowe powinny być stonowane, a przy ich wyborze należy uwzględniać wszystkie ewentualności. Warto także pamiętać, że kontrowersyjność niekoniecznie musi oznaczać wielkie sprawy, czasem może dotyczyć konkretnych osób. Przykład? Butelka dobrej whisky wręczona komuś, kto właśnie rzucił alkohol.

3. Na cenę – za tani jest zły, ale za drogi też niedobry

Cena to kłopotliwy element wyboru upominku. Dlaczego? Bo za tani prezent będzie sprawiał wrażenie danego z niechęcią, może rodzić podejrzenia o skąpstwo albo wręcz o kiepską sytuację finansową firmy, która go wręcza. Ale uwaga – za drogie upominki firmowe również mogą być problematyczne. Mogą wprawiać obdarowanych w zakłopotanie lub rodzić problemy związane z pojawiającą się w takich sytuacjach potrzebą rewanżu. Może się też zdarzyć, że jedna strona wręczy drugiej prezent niezbyt drogi, a druga – przeciwnie, bardzo kosztowny. Taka sytuacja będzie nad wyraz krępująca.

4. Na kod kulturowy – inaczej upominki odbierają jedni, inaczej inni

Na prezenty każdy reaguje inaczej. Dotyczy to zwłaszcza różnych narodów. Dobrze więc zastanowić się, co oznaczają upominki firmowe w danej kulturze. Czy są wymagane i niemal obowiązkowe, czy przeciwnie – ich wręczanie uznawane jest za rzecz w złym guście? Dobrze jest przygotować się do tego, ponieważ brak odpowiedniej wiedzy może być bardzo kosztowny.

5. Na to, jaki jest upominek – czy dobrej jakości czy szmelc

Wiadomo już, że upominek nie powinien być ani zbyt tani, ani zbyt drogi. W przypadku jakości miejsca na takie kompromisy nie ma. Upominek musi być solidny, dobrze wykonany i dający gwarancję długiego użytkowania. Nawet, jeśli jest to mały i niedrogi gadżet. Nie ma bowiem nic gorszego dla reputacji niż prezent, który psuje się kilka dni lub tygodni po tym, kiedy został wręczony.

Artykuł powstał w oparciu o materiały dostarczone przez Pola Studio

Dodaj komentarz