15 Paź

Pisanie CV: klasyczne czy nowoczesne?

CV jest bardzo ważne, bo to pierwszy krok do kariery. Jest wiele teorii związanych z tym, jak powinno wyglądać. Niektórzy wybierają klasyczne szablony, inni stawiają na oryginalność, a ich aplikacja jest niezwykle inspirująca.

Dopasuj CV do pracodawcy

Nie ma jednoznacznej recepty na to, jak powinno wyglądać dobre CV. Z jednej strony musi być oryginalne, a z drugiej profesjonalnie się prezentować. Choć aplikacja ma być ciekawa, nie można przedobrzyć. Dokument powinien być estetycznie wykonany, a wszystkie ważniejsze informacje mają być widoczne już na pierwszy rzut oka. Niesztampowa aplikacja może zrobić wrażenie i pozwolić się wyróżnić, jednak musi być ona dopasowana do firmy, do której rekrutujemy. Niecodzienne podejście jest doceniane zazwyczaj w agencjach reklamowych, redakcjach lub innych miejscach, w których liczy się pomysłowość i kreatywność. Niestety, jeśli chcemy dostać posadę w banku, czy w urzędzie państwowym lepiej postawić na tradycyjne rozwiązania. Wprawdzie można wprowadzić tam pewne wariacje, ale raczej w dobrym tonie. Dokument nie może być krzykliwy, a stonowany. Zanim zgłosimy naszą kandydaturę, dokładnie zapoznajmy się również z oczekiwaniami pracodawcy. Aplikacja musi być dostosowana do wymagań. Inaczej nie uda nam się osiągnąć spektakularnego sukcesu. Jeśli w ogłoszeniu jest wyraźnie zaznaczone, że wymagana jest znajomość języka angielskiego, to warto umieścić tą informację w widocznym miejscu. Ważne jest też, by nie wysyłać CV gdzie popadnie. Lepiej postawić na jedną, ale konkretną ofertę, niż wysyłać dokumenty w różne miejsce, nie czytając nawet dokładnie wymagań. Kiedy otrzymamy telefon od pracodawcy z zaproszeniem na rozmowę, możemy nawet nie kojarzyć do jakiej firmy idziemy. W ten sposób znacznie zmniejszamy swoje szanse na angaż.

Jak powinno wyglądać idealne CV?

Choć nie ma przepisu na skuteczne pisanie CV, to obowiązują jasno utarte reguły. Ważne jest, by dokument był przejrzysty. Zazwyczaj osoba, która zajmuje się rekrutacją w ciągu kilkunastu sekund od otworzenia dokumentu, podejmuje decyzję, czy poświęcać czas i zaprosić kogoś do konfrontacji. Stąd tak ważne jest, by istotne fakty były w jakiś sposób wyróżnione. CV ma być estetyczne i ciekawe. Wszelki informacje powinny być ujęte językiem korzyści. Pracodawca musi być zainteresowany konkretnym kandydatem i wiedzieć, że jego angaż pomoże w rozwoju firmy. Nie jest to proste zadanie, dlatego pisanie CV należy powierzyć profesjonalistom. Z roku na rok powstaje coraz więcej firm, które zajmują się przygotowywaniem dokumentów aplikacyjnych. Dysponują one zespołem specjalistów i są w stanie tak opracować dokument, by zwiększyć szanse na zatrudnienie. Copywriter opisze doświadczenia zawodowe tak, by były zachęcające, a grafik popracuje nad nadaniem aplikacji ostatecznego kształtu. Tak przygotowane CV jest bardzo pożądane. To w pewnym sensie inwestycja w siebie, bo nie trzeba nikogo przekonywać, że dobra praca znacznie ułatwia życie i pozwala zachować równowagę psychiczną.