25 Sie

Zastosowanie i właściwości lecznicze chrzanu

Chrzan to znany i powszechnie stosowany korzeń – używany przede wszystkim jako przyprawa o charakterystycznym, ostrym smaku. Nie każdy jednak wie, że chrzan posiada także właściwości lecznicze, bakteriobójcze i w przeszłości stosowany był jako antybiotyk. Wszystko to sprawia, że jest to warzywo często i chętnie stosowane, jednak wciąż niedoceniane.

Wpływ na zdrowie

Właściwości lecznicze chrzanu porównać można do innych, wykorzystywanych w leczeniu chorób i zwiększaniu odporności warzyw – czosnku czy cebuli.

W dawnych czasach chrzan używany był głównie w celach leczniczych – jego silne właściwości grzybobójcze i bakteriobójcze sprawiają, że tym korzeniem z powodzeniem leczono rozmaite choroby. Za jego pomocą walczono nie tylko z grypą czy przeziębieniem, ale także stosowano go w schorzeniach oskrzeli, zatok czy bólach gardła. Zalecano go także w rekonwalescencji – chrzan pobudza apetyt i polepsza procesy trawienne.

Kolejną ważną funkcją jest poprawa odporności organizmu – regularnie jedząc chrzan, zarówno świeży korzeń jak i chrzan tarty, zmniejszamy ryzyko występowania przeziębień i innych chorób. Bogactwo witamin w tym warzywie jest ogromne – nie tylko zawiera sporo witaminy c, ale także komplet witamin z grupy b oraz całą gamę minerałów. Znajdziemy w nim łatwo przyswajalny magnez, wapń, siarkę czy potas, a także odpowiedzialne za naturalne właściwości bakteriobójcze flawonoidy czy zalecany kobietom w ciąży kwas foliowy.

Co można z niego zrobić?

Wykonuje się także syrop chrzanowy, który leczy wiele dolegliwości – od kataru po zapalenie zatok czy kaszel. Największą zaletą chrzanu jest zawartość składników oczyszczających, które nie tylko odkażają organizm w trakcie choroby, ale również niszczą wolne rodniki (odpowiedzialne m.in za szybsze starzenie się skóry) i niwelują gromadzące się w organizmie toksyny. Sprawia to, że polepsza się nie tylko zdrowie, ale również wygląd skóry, włosów czy paznokci.

W kuchni warto wypróbować świeży korzeń – jego ostry smak może wzbogacić wiele potraw. Do tej pory świeży korzeń chrzanu nie był popularny w codziennej kuchni większości z nas – zdecydowanie częściej sięgamy po kupny chrzan w słoiku dostępny w każdym sklepie. Ten także jest wartościowy i zdrowy – jednak w porównaniu ze świeżym korzeniem sporo traci. Proces obróbki pozbawia go części odżywczych składników, wciąż jednak pozostaje zdrowym dodatkiem do potraw.

Zdecydowanie warto sięgać po chrzan nie tylko w czasie świąt, kiedy to dodajemy go do tradycyjnych potraw. Świeży lub tarty chrzan można wykorzystać do wzbogacania dań i nadawania im ostrej nuty – można dodawać go także w niewielkiej ilości do kanapek czy sałatek. Warto także na jego bazie przygotować popularny sos chrzanowy – wykonany z naturalnego, świeżo startego korzenia chrzanu jest o wiele bogatszy w smak niż gotowy produkt kupiony w sklepie.

Bogactwo i niezwykłe właściwości chrzanu są powoli doceniane – warto decydować się na korzeń lub świeżo chrzan tarty. Korzyści płynących z włączenia go do codziennej kuchni jest mnóstwo – poza czynnikami smakowymi, zalety chrzanu z pewnością odczujemy na sobie. Regularne jego spożywanie da nam lepszą odporność na choroby, oczyści organizm z toksyn i poprawi trawienie oraz przemianę materii – czyni to z niego jedną z najzdrowszych przypraw.

Dodaj komentarz